Salvar la Comic Sans. O No
Dos dissenyadors francesos s'han proposat combatre el corrent
creixent en contra d'aquesta font i reivindicar el seu lloc en l'art.
La iniciativa Comic Sans Project intenta col·locar-la en logotips de
marques internacionals com la Nasa, Google o la saga Star Wars
Florian Amoneau i Thomas Blanc s'han proposat una tasca titllada
“d'ambiciosa” per alguns sectors del disseny gràfic: restituir el
valor de la tipografia Comic Sans en el món del disseny i reivindicar
el seu lloc en l'art. I com pensen fer-ho? La resposta d'aquests dos
dissenyadors francesos encara és més ambiciosa: volen col·locar la
font en logotips de marques internacionals com la Nasa, Google o la
saga Star Wars.
La tipografia Comic Sans provoca
sensacions adverses tant en el món del disseny com en els usuaris de
processadors de textos sense gaires més pretensions artístiques que
traçar un escrit llegible. Inspirada en el tipus de lletra habitual
dels diàlegs dels còmics de Marvel i DC, el dissenyador nord-americà
Vincent Connare la va idear el 1994 per a Microsoft, que poc després
la va incorporar en el seu catàleg de tipografies oficials. No obstant
això, la irrupció i proliferació del seu ús en documents de caire
seriós i en projectes amb aspiracions artístiques ha desencadenat la
ira dels sectors més puristes del disseny gràfic. Un exemple d'això és
el moviment Ban Comic Sans (en català, 'Per la prohibició de la Comic Sans'),
que té com a únic objectiu esborrar del mapa tipogràfic una font que
conceben com a expressió de “ximplesa, ingenuïtat infantil i
irreverència”, i qualifiquen el seu ús d'“ignorància tipogràfica”. En un manifest penjat a la pàgina web del col·lectiu apel·len al veto de la lletra com a “única salvació” per a tothom que “sap llegir i escriure”.
Als antípodes d'aquest manifest se situa la iniciativa Comic Sans Project,
d'Amoneau i Blanc, una pàgina web que serveix d'expositor per
visualitzar els logotips d'un ampli ventall de marques comercials
internacionals en Comic Sans. El portal recull les aportacions dels
usuaris que vulguin contribuir a la omnipresència comercial de la
tipografia, i enceten una guerra oberta en contra dels promotors de Ban
Comic Sans, als quals titllen de “passats de moda”.
En
una entrevista amb Efe, Amoneau i Blanc admeten que el projecte té un
naixement “irònic”, però asseguren que “logo rere logo” han descobert
que s'assoleixen uns resultats "fantàstics" si es fa un bon ús de la
tipografia.
Font: Xarxes Ara.cat